KPI در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
KPI در دیجیتال مارکتینگ یا شاخص کلیدی عملکرد یک معیار قابل اندازهگیری است که نشان میدهد یک سازمان یا تیم چقدر در دستیابی به اهداف کلیدی خود موفق بوده است.

KPI در دیجیتال مارکتینگ یا شاخص کلیدی عملکرد یک معیار قابل اندازهگیری است که نشان میدهد یک سازمان یا تیم چقدر در دستیابی به اهداف کلیدی خود موفق بوده است. KPIها به عنوان ابزارهای مهم مدیریتی به کار میروند تا عملکرد و پیشرفت در جهت اهداف استراتژیک را ارزیابی کنند.

ویژگیهای KPI در دیجیتال مارکتینگ
- قابل اندازهگیری: باید به صورت کمی قابل اندازهگیری باشد.
- مرتبط با اهداف استراتژیک: باید مستقیماً با اهداف کلیدی سازمان مرتبط باشد.
- قابل دستیابی: باید واقعبینانه و قابل دستیابی باشد.
- زمانبندی مشخص: باید دارای بازه زمانی مشخصی برای ارزیابی باشد.
بیشتر بخوانید: ROI در دیجیتال مارکتینگ
انواع KPI در دیجیتال مارکتینگ
KPIهای استراتژیک: این شاخصها به اهداف بلندمدت سازمان در دیجیتال مارکتینگ مرتبط هستند، مانند سهم بازار یا بازگشت سرمایه.
- KPIهای اجرایی: این شاخصها به فرآیندها و کارایی سازمان در کوتاهمدت مرتبط هستند، مانند میزان فروش ماهانه.
- KPIهای عملکردی: این شاخصها به عملکرد بخشهای خاصی از سازمان مانند مالی یا IT مرتبط هستند.
- KPIهای پیشرو (Leading): این شاخصها به پیشبینی نتایج کمک میکنند.
- KPIهای پسرو (Lagging): این شاخصها وضعیت موجود را توصیف میکنند.
مثالهایی از KPI در دیجیتال مارکتینگ
- نرخ تبدیل (Conversion Rate): درصد بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل میشوند.
- نرخ بازگشت سرمایه (ROI): نسبت سود به هزینههای سرمایهگذاری.
- نرخ کلیک (CTR): نسبت تعداد کلیکها به تعداد نمایشها.
- نرخ ریزش مشتری (Customer Churn Rate): درصد مشتریانی که در یک بازه زمانی مشخص از دست میروند.

بیشتر بخوانید: چگونگی سنجش یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق
چرا به KPI در دیجیتال مارکتینگ نیاز است؟
اهمیت KPI در دیجیتال مارکتینگ، زمانی مشخص میشود که به دنبال ارزیابی عملکرد بازاریابی خود باشیم. در دنیای امروز که دیجیتال مارکتینگ بهعنوان یکی از بخشهای حیاتی سازمانها بهشمار میرود و کمتر برندی وجود دارد که در فضای آنلاین فعالیت نداشته باشد، وجود معیارهایی برای بررسی میزان تأثیرگذاری برنامههای تبلیغاتی دیجیتال اهمیت زیادی دارد.
تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد مزایای قابلتوجهی را برای برندها در پی دارد:
- تعیین میزان موفقیت کمپینهای دیجیتال مارکتینگ
- روشن کردن مسیر فعالیت بازاریابی دیجیتال
- بهینهسازی کمپینها و کانالهای بازاریابی
- بررسی میزان تعامل با کاربران
- تعیین میزان دسترسی به مشتریان جدید
- تعیین بودجه سالانه دیجیتال مارکتینگ برای سازمان
- و در نهایت، امکان فروش بیشتر محصولات و خدمات
تعیین KPI در دیجیتال مارکتینگ به سازمانها کمک میکند تا فرایندهای بازاریابی خود را مورد بازبینی قرار داده و بتوانند با مشتریان خود تعامل مؤثرتری برقرار کرده و مشتریان بالقوه بیشتری را در دایره مخاطبان خود قرار دهند.
هر برند به دنبال فروش محصولات و خدمات خود است و اگر بتواند از طریق دیجیتال مارکتینگ، تعامل مؤثرتری را با کاربران برقرار کند، نتایج بهتری را به دست خواهد آورد. شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI در دیجیتال مارکتینگ) دقیقا همین کار را انجام میدهند، یعنی میزان تأثیرگذاری و موفقیت کمپینهای بازاریابی دیجیتال را تعیین کرده و در نتیحه، عملکردهای آینده یک برند را کارآمدتر خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: گوگل سایت لینک
تعیین شاخص کلیدی عملکرد بر اساس مدل SMART
برای تعیین KPI در دیجیتال مارکتینگ صحیح باید مدل SMART را در نظر داشته باشید که یکی از مدلهای معروف هدفگذاری محسوب میشود. در مدل اسمارت، اهدافی که تعیین میکنید باید دارای این پنج ویژگی باشند: مشخص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمانمند.
در ادامه مدل اسمارت را در تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ بیشتر توضیح میدهیم.
مشخص بودن
همانطور که در ابتدای این بخش خاطرنشان شد، شاخصها کلیدی عملکرد باید شفاف و مشخص باشند تا امکان سنجش آنها وجود داشته باشد. پس اولین ویژگی KPI در مدل اسمارت، مشخص بودن (Specific) است.
قابل اندازهگیری بودن
شاخصهای کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکیتینگ با هدف اندازهگیری میزان پیشرفت برنامهها و کمپینهای بازاریابی تعیین میشوند، پس طبیعی است که باید قابل اندازهگیری (Measurable) باشند. چنین شاخصی باید کاملا واضح باشد تا همه اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ قادر به اندازهگیری آن باشند.
قابل دستیابی بودن
یکی دیگر از ویژگیهای مهم شاخصهای کلیدی عملکرد، قابل دستیابی بودن آن است. به این معنا که جمعآوری و تعیین این شاخص برای تیم دیجیتال مارکتینگ ساده و مقرونبهصرفه باشد و مجبور به صرف هزینههای زیاد نشوند.
مرتبط بودن
در تعیین KPIهای دیجیتال مارکتینگ باید یک نکته مهم را همیشه مد نظر قرار داد و آن، مرتبط بودن (Relevant) شاخص با نوع عملکرد بازاریابی است. به این معنا که در تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد باید اهداف بازاریابی دیجیتال را در نظر گرفت و شاخصهایی را تعیین کرد که با اهداف تعیینشده سازمان، همسو و مرتبط باشند
شما نیز اگر در فکر ایجاد کمپین دیجیتال مارکتینگ جذاب هستید و نیاز به مشورت و همکاری دارید من اینجا هستم تا به شما کمک کنم