preloader
لطفا صبرکنید...

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ ( 8 ویژگی بسیار مهم )

هوش مصنوعی (AI) نقش بسیار مؤثری در بهینه‌سازی و پیشرفت دیجیتال مارکتینگ دارد. در واقع کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها، و بهبود تجربه کاربری کمک کند.

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی (AI) نقش بسیار مؤثری در بهینه‌سازی و پیشرفت دیجیتال مارکتینگ دارد. در واقع کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها، و بهبود تجربه کاربری کمک کند.

هوش مصنوعی؛ ترند این روزهای دنیای فناوری است که صحبت از آن بسیار بوده و کارشناسان زیادی طیف گسترده کاربردهای آن را برای ما عنوان کرده‌‍‌اند. ما نیز موضوعاتی همچون کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت و یا تولید محتوا با هوش مصنوعی را در این حوزه پوشش داده‌ایم.

احتمالاً برای شما هم اهمیت فراوانی دارد تا بدانید با این حجم از اطلاعاتی که در این حوزه وجود دارد؛ چه گزینه‌هایی وجود دارند که توسط آن‌ها می‌توان از قدرت هوش مصنوعی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد؟

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ می‌تواند بسته به نیاز هر کسب‌وکاری متفاوت باشد. با توجه به این موضوع، در حالی که ما نمی‌توانیم به شما بگوییم که بهترین ابزار برای کسب و کار شما چیست؛ می‌توانیم به این موضوع بپردازیم که سایر افراد و کسب‌وکارهای بازار چگونه از هوش مصنوعی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده می‌کنند.

فواید کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

اگر تا به امروز عدم دانش کافی یا مقاومتی نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود داشته‌اید؛ با آشنایی با کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ باید به شما بگویم که در اشتباه بوده و با این رویکرد، فرصت‌های زیادی را از دست خواهید داد. موارد زیادی وجود دارند که می‌توانند شما را قانع کنند که از این فناوری در جهت توسعه کسب‌وکار خود استفاده کنید؛ اما شاید بتوان اتوماسیون (automation) را به عنوان مهم‌ترین فاکتور در این حوزه در نظر گرفت.

به عنوان یک دیجیتال مارکتر، احتمالاً شما نیز احساس کرده باشید که تسک‌های روی میز هیچ وقت تمام شدنی نیستند. همیشه یک رسانه جدید برای تولید محتوا و یا یک پلتفرم سوشال مدیا تازه برای وایرال شدن وجود دارند. اگر بخواهیم با شما صادق باشیم؛ باید بگوییم که تیک زدن تمام این تسک‌ها بدون کمک امکان پذیر نمی‌باشد. در چنین شرایطی است که کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ کاربرد خود را نشان داده و به عنوان نیروی کمکی ما عمل می‌کند.

هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که بسیاری از تسک‌های تکراری روزمره ما را به صورت خودکار تکمیل کند. از زمان‌بندی جلسات و قرارهای ملاقات گرفته تا گزارش‌ کمپین‌های تبلیغاتی و حتی طراحی آن‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند به میزان قابل توجهی سرعت انجام کارها را افزایش داده و در زمان ما صرفه‌جویی کند. البته که در این مورد باید ابزارهای مناسب را شناسایی کرده و به خوبی از آن‌ها در جهت پیشبرد فعالیت‌های خود استفاده کنید.

فرقی نمی‌کند که استفاده شما از هوش مصنوعی خودکارسازی تکمیل تسک‌ها، جمع‌آوری دیتا یا این که ایده پردازی برای تولید محتوا باشد؛ در هر صورت این تکنولوژی می‌تواند در انجام بهتر کارها به شما کمک کند.

1. ایجاد طوفان فکری (Brainstorming)

ویژه ترین کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ که باعث بهبود عملکرد و خلاقیت شما شده و همچنین به شما کمک کند تا تصمیمات استراتژیک مطمئن‌تری بگیرید.

ابزارهای مختلف کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کنند تا برای انجام کارهای خود ایده پردازی کنید، کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود را پیدا کرده و ترندهای روز مارکت را به خوبی شناسایی کنید.

در این مورد، ابزاری همچون ChatGPT موضوعات و هدلاین‌های خلاقانه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد و حتی می‌تواند تصویرسازی اولیه برای تولید یک محتوا و یا راه‌اندازی یک کمپین را برای شما فراهم کند.

تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که پرامپت مناسب خود را به این ابزار هوش مصنوعی داده و از چت جی پی تی بخواهید تا هدلاین مختلفی برای کمپین بازاریابی شما در اختیارتان قرار دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

بیشتر بخوانید: ابزار کاربردی تولید محتوا به کمک هوش مصنوعی

2. تجزیه و تحلیل دیتای مشتریان

دومین کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از این قابلیت این امکان برای شما فراهم می‌شود تا استراتژی مارکتینگ خود را بهبود داده و به خوبی بتوانید میزان بازده کمپین‌های بازاریابی خود را افزایش دهید.

گوگل آنالیتیکس یکی از کاربردی‌ترین این پلتفرم‌ها است که گوگل در نسخه جدید آن، یعنی GA4 امکانات مختلفی از کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ را برای کاربران فراهم کرده است.

علاوه بر تحلیل دیتاهای کاربران، هوش مصنوعی می‌تواند به شما کمک کند تا داده‌های رقبای خود را نیز آنالیز کرده و بدین ترتیب با مشخص کردن استراتژی‌های مارکتینگ آن‌ها، برتری نسبی در مارکت پیدا کنید.

3. تولید محتوا

محبوب‌ترین کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ است که با ابزارهایی همچون چت جی پی تی و یا بارد گوگل می‌توانند بسته کاملی از تولید محتوا که شامل پیشنهاد موضوع، انتخاب هدلاین، نگارش مقاله و یا حتی تولید کل محتوا بر اساس کلمات کلیدی که به آن می‌دهید را در اختیار شما قرار دهند.

علاوه بر این، AI می‌تواند با تجزیه و تحلیل نحوه تعامل مخاطبان با محتوا و شناسایی نقاط بهبود، پیشنهاداتی را برای بهبود استراتژی کانتنت مارکتینگ شما ارائه کند

4. گزارش‌دهی

گزارش‌دهی پرکاربردترین کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ است. ابزارهای هوش مصنوعی در این حوزه به شما کمک می‌کنند تا دیتاهای باکیفیتی به دست آورده و بتوانید از این اطلاعات در جهت شناسایی الگوها و ترندهای بازار استفاده کنید.

علاوه بر این، این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا فرصت‌های مناسب تولید محتوا و پلتفرم‌هایی که امکان وایرال شدن را برای شما فراهم می‌کنند شناسایی کنید. این مورد بسیار کاربردی است؛ چراکه هرچه دیتای بیشتری از پلتفرم‌های دارای پتانسیل برای رشد داشته باشید؛ بهتر می‌توانید بازار خود را آنالیز کرده و از طریق روش‌های مختلفی با کاربران خود تعامل داشته باشید.

مزایای هوش مصنوعی در تولید محتوا

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

5. شخصی‌سازی

مهمترین کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ داشتن یک تجربه شخصی‌سازی شده است نکته مثبتی که به خوبی توجه مشتریان را جلب می‌کند؛ مخصوصاً وقتی که پای مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی در میان باشد. سابق بر این، ساخت تجربه شخصی‌سازی شده برای کاربران مقداری چالش برانگیز بود؛ اما امروزه به لطف وجود ابزارهای هوش مصنوعی این کار بسیار آسان‌تر شده است.

ابزارهای مختلف این حوزه قابلیت‌های پیشرفته‌ای را برای کاربران فراهم می‌کنند که با استفاده از آن‌ها می‌توان تجربه شخصی‌سازی شده‌ای را برای کاربران رقم زد. این ابزارها با استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ لندینگ پیج‌های مختلف شما را با تبلیغات کلیکی که راه‌اندازی کرده‌اید منطبق کرده و بدین ترتیب نرخ تبدیل کاربران را افزایش می‌دهند.

وب‌سایت فروشگاهی دیجیکالا یکی از مثال‌های خوب در این در مورد است.

6. بهینه‌سازی گسترده

سابق بر این، بهینه‌سازی صفحات محصولات در سایت پروسه‌ای زمان بر بود و نیاز به منابع زیادی برای انجام داشت. امروزه اما کاربران می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی تنها با چند کلیک صفحات محصولات خود را برای دریافت نرخ تبدیل‌های بالاتر بهینه کنند.

مراحل انجام این اصلاحات در این ابزارها به شرح زیر می‌باشند:

  • تصمیم بگیرید که چه تغییراتی را می‌خواهید در صفحات خود اعمال کرده و تنها با چند کلیک از قدرت AI در این مورد استفاده کنید.
  • اجازه دهید هوش مصنوعی صفحه شما را آنالیز کرده و متناسب با آن، هدلاین و یا توضیحات محصولات شما را تغییر دهد.
  • مشاهده کنید که چگونه این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا تغییرات مناسبی را در سایت خود اعمال کرده و بدین ترتیب آمار فروش شما افزایش پیدا می‌کند.

7. طراحی چت بات‌ها

همان‌طور که از نام آن پیداست؛ چت بات‌ها ربات‌هایی هستند که از تکنولوژی هوش مصنوعی برای شکل دادن مکالمات استفاده می‌کنند. چت بات‌ها در کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ؛ هم می‌توانند برای مکالمات صوتی طراحی شده و هم می‌توانند به صورت متنی فعالیت کنند. البته اکثر این ربات‌ها به صورت متنی به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهند.

کاربرد اصلی چت بات‌ها در ساده‌سازی خدمات به مشتریان خلاصه شده و به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌ها و زمان خود صرفه‌جویی کنید.

برندهای مختلفی در دنیا وجود دارند که از چت بات‌ها برای ارائه خدمات به مشتریان خود استفاده می‌کنند. اسنپ فود به عنوان یکی از برندهای ایرانی پیش‌گام در این حوزه است.

8. راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی همچون تبلیغات گوگل ادز از جمله گزینه‌های کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ هستند که می‌توانند در بازه‌های زمانی کوتاهی فروش شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند؛ چراکه در این مدل از تبلیغات، محصولات و یا خدمات کسب‌وکار شما به طیف گسترده‌ای از کاربران نشان داده می‌شود.

اما هوش مصنوعی در این مورد نیز می‌تواند به شما کمک کرده و این امکان را در اختیارتان قرار دهد تا اجزای مختلف کمپین‌های خود را با استفاده از این تکنولوژی طراحی کنید. باید عنوان کنیم که ساخت کمپین‌های گوگل ادز با هوش مصنوعی به میزانی کاربردی می‌باشد که خود گوگل نیز امکانات مختلفی را در این حوزه در اختیار کاربران خود قرار داده است.

اما برخی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی تبلیغات گوگل به شرح زیر می‌باشند:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • هدف‌گیری کاربران و طراحی استراتژی‌های بیدینگ
  • طراحی تبلیغ
  • زمان‌بندی و انتخاب محل نمایش تبلیغ

پس بطور خلاصه ویژگیهای کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ به شرح ذیل میباشد:

  • ابزارهای تحلیل داده
  • چت‌بات‌ها و خدمات مشتری هوشمند
  • شخصی‌سازی محتوا
  • تبلیغات هدفمند
  • تولید خودکار محتوا
  • تحلیل احساسات کاربران
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • پیش‌بینی رفتار مشتری
ابزارهای هوش مصنوعی

بیشتر بخوانید: راهکارهای سئو موفق

نتیجه‌گیری

هوش مصنوعی به دیجیتال مارکتینگ قدرتی بی‌سابقه می‌دهد و با کمک این ابزارها، می‌توانید کسب‌وکار خود را به سطح بالاتری برسانید. استفاده از این فناوری باعث افزایش کارایی، هدفمندی بیشتر و موفقیت در کمپین‌های بازاریابی می‌شود.

شما نیز اگر بدنبال کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ وبسایت یا صفحات اجتماعی خود هستید و نیاز به مشورت و همکاری دارید من اینجا هستم تا به شما کمک کنم

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.