preloader
لطفا صبرکنید...

5 کاربرد هوش مصنوعی در سئو وبسایت

کاربرد هوش مصنوعی در سئو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و می‌تواند باعث افزایش دقت، سرعت و اثربخشی استراتژی‌های سئو شود.

Application of artificial intelligence in SEO

کاربرد هوش مصنوعی در سئو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و می‌تواند باعث افزایش دقت، سرعت و اثربخشی استراتژی‌های سئو شود.

سئو سایت به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای لازم برای هر کسب‌وکار در نظر گرفته می‌شود که نقش بسزایی در بالا آمدن سایت شما و گرفتن رتبه در گوگل دارد. در یک تعریف کلی سئو سایت و تبلیغات گوگل را می‌توان به عنوان روش‌های رسیدن به رنک اول گوگل در نظر گرفت. با این تفاوت که سئو در مدت زمان بیشتر و البته به صورت ارگانیک سایت شما را به رتبه اول گوگل می‌رساند؛ اما در تبلیغات گوگل شما با پرداخت هزینه، تبلیغات خود را در صفحه نتایج این موتور جست‌وجو به نمایش در می‌آورید.

سابق بر این، تنها داشتن یک کارشناس سئو برای هر کسب‌وکاری کافی بود تا به رتبه اول گوگل برسد؛ اما در چند سال اخیر شرایط به ‌گونه‌ای جلو رفته است که تعدد رقبا در حوزه‌های مختلف، رقابت برای رسیدن به رنک یک گوگل را افزایش داده است.

در این میان صاحبان مشاغل نیاز دارند تا از روش‌های مختلفی برای توسعه کسب‌وکار خود و رسیدن به رتبه اول گوگل استفاده کنند. در کنار استفاده از روش‌های کاربردی مثل تبلیغات کلیکی برای گرفتن رتبه اول گوگل، کاربران می‌توانند از متدهای پیشرفته‌ای مثل استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت هم بهره‌مند شوند.

کاربرد هوش مصنوعی در سئو

بیشتر بخوانید: لینک سازی داخلی و خودکار سئو وردپرس

هوش مصنوعی در سئو وبسایت و بهینه سازی محتوا

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان کردیم؛ هوش مصنوعی ترند این روزهای دنیای فناوری بوده و در حال حاضر در اکثر حوزه‌های تکنولوژی نفوذ کرده است. گوگل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در حال حاضر، هوش مصنوعی به عنوان یکی از اجزا کلیدی الگوریتم‌های اصلی موتور جست‌وجو این شبکه یعنی رنک برین (Rankbrain) و برت (BERT) شناخته می‌شود.

این موضوع بدان معنی است که اگر شما کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت را درست درک کرده باشید؛ می‌توانید با استفاده از آن سایت خود را به رنک اول گوگل برسانید. اما این تمام کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت نیست. هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کاربردی برای آنالیز دیتا در نظر گرفته می‌شود که این مورد به تنهایی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای طراحی استراتژی سئو می‌باشد.

توجه داشته باشید؛ در دنیای دیجیتال امروز سئو و هوش مصنوعی به عنوان دو عضو جدانشدنی از یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند که ادغام صحیح آن‌ها می‌تواند در نهایت منجر به رشد کسب‌وکار شما شود. از پیدا کردن محتواهای برتر و به‌روز گرفته تا تشخیص ایرادات سئو و محتوایی سایت، همه کاربرهای استفاده از هوش مصنوعی در سئو سایت می‌باشند.

اگر مدتی را در حوزه سئو فعالیت کرده باشید؛ احتمالاً تا به الان به این موضوع پی برده‌اید که موتور جست‌وجو گوگل همیشه کاربران و خواسته‌های آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهد. در چنین شرایطی تنها سایت‌هایی می‌توانند رتبه بالاتر گرفته و به رنک اول صفحه نتایج (SERP) برسند که مطالب آن‌ها به خوبی به سؤالات و نیازهای کاربران پاسخ دهند.

با توجه به همین موضوع است که می‌توانیم عنوان کنیم که سئو سایت دیگر تنها مربوط به کلمات کلیدی نبوده و فاکتورهای دیگری در این مورد اهمیت پیدا کرده‌اند. مواردی مثل:

  • کانسپت: ایده و خواسته پشت کوئری سرچ شده توسط کاربر چیست؟
  • کانتکست: کاربر با استفاده از چه کلماتی موضوعات و سؤالات خود در موتور جست‌وجو را مطرح می‌کند؟
  • رضایت کاربر: چه مدل پاسخ‌هایی به درستی سؤالات و نیاز‌های کاربر را برطرف می‌کنند؟

سعی کنید در هنگام طراحی استراتژی سئو برای سایت، این سؤالات را از خودتان پرسیده و پاسخ‌های مناسبی برای آن‌ها پیدا کنید. در این مسیر هوش مصنوعی هم می‌تواند به عنوان یک ابزار کاربردی شما را برای رسیدن به رتبه اول گوگل یاری کند.

اثربخشی، بهره‌وری و سرعت بیشتر با هوش مصنوعی در سئو

وقتی که صحبت از مدیریت تسک‌های دیجیتال مارکتینگ و طراحی استراتژی سئو سایت می‌شود؛ هوش مصنوعی می‌تواند به شما کمک کند تا به میزان قابل توجهی دقیق‌تر، سریع‌تر و باکیفیت بیشتر تسک‌های لازم در این مورد را به اتمام برسانید.

هوش مصنوعی کاملاً اتومات بوده و به همین دلیل، دیگر می‌توانید با صرف زمان زیاد برای تکمیل کردن تسک‌ها خداحافظی کنید. در کنار تکمیل سریع تسک‌ها، استفاده از هوش مصنوعی دست شما را در طراحی پلن‌های مختلف برای تولید محتوا را باز گذاشته و می‌توانید در کنار استفاده از هوش ربات، از خلاقیت خود نیز برای تولید محتواهای باکیفیت استفاده کنید.

هم چنین استفاده از هوش مصنوعی برای گرفتن دیتا و اطلاعات موردنیاز، امکان دسترسی شما به دیتاهای کاربردی و به‌روز را فراهم می‌کند که می‌تواند در افزایش بهره‌وری و گرفتن رتبه سایت شما تأثیر بسزایی داشته باشد.

بهبود تجربه و رضایت کاربر

یکی از اهداف اصلی استفاده از هوش مصنوعی در سئو، ساخت تجربه‌ای است که در آن سؤالات و نیازهای کاربران، با مطالب مرتبط و کاربردی پاسخ داده شوند. اعمال هوش مصنوعی در سئو سایت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از قابلیت‌های این تکنولوژی استفاده کرده و بتوانید با ارائه محتوا مرتبط و کاربردی به کاربران خود، رضایت آن‌ها را جلب کنید.

اما اگر در این مسیر کاربران از تجربه حضور در سایت شما راضی باشند؛ چه اتفاقی برای کسب‌وکار شما می‌افتد؟

نتیجه انجام همه این اقدامات، در نهایت منجر به برگشتن کاربران به سایت شما برای خرید محصول و یا سفارش خدمات و همچنین معرفی کسب‌وکار شما به سایر افراد می‌باشد.

پیدا کردن فرصت‌های مناسب برای رسیدن به رتبه اول گوگل

یکی از مهم‌ترین کارهایی که با استفاده از هوش مصنوعی در سئو می‌توان انجام داد؛ پیدا کردن فرصت‌هایی است که با استفاده از آن‌ها رتبه سایت خود را افزایش داده و به رنک یک گوگل برسید.

این مورد یکی از حوزه‌هایی است که می‌توان در آن از پتانسیل هوش مصنوعی برای افزایش رتبه سایت استفاده کرد. جالب است بدانید چند سالی است که ابزارهای سئو مبتنی بر هوش مصنوعی این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند تا در زمینه‌های مختلفی مثل هدف‌گیری کلمات کلیدی مرتبط و یا انجام لینک‌سازی برای سایت، فرصت‌هایی را برای گرفتن رتبه بهتر در گوگل به دست آورند.

توصیه می‌شود که از این ابزار در جهت طراحی استراتژی سئو سایت خود و گرفتن رتبه بهتر در گوگل استفاده کنید؛ چراکه در دنیای دیجیتال امروزه، رقابت روز به‌روز شدیدتر شده و تنها راه موفقیت در این رقابت، پیدا کردن فرصت‌های مناسب برای گرفتن رتبه بهتر در صفحه نتایج می‌باشد.

در پروسه انتخاب استراتژی‌های بهبود سئو سایت، سعی کنید آن‌هایی را انتخاب کنید که سخت‌تر بوده و انجام آن‌ها زمان بیشتری می‌برد؛ چراکه این موارد معمولاً نتیجه بهتری برای شما به همراه داشته و هر کسی هم حاضر به انجام آن‌ها نمی‌باشد.

پیدا کردن استراتژی‌ها و تسک‌های کاربردی که در نهایت منجر به بهبود سئو سایت شما شوند؛ ممکن است مقداری چالش‌برانگیز به نظر برسد اما ابزارهایی مثل برایت اج (BrightEdge) در این مورد وجود دارند که می‌توانند فرصت‌ها و استراتژی‌های کاربردی را به شما معرفی کنند.

تولید محتوا

توجه داشته باشید که پیدا کردن فرصت‌های مناسب برای بهبود سئو سایت، تنها بخش کوچکی از نبرد شما بر سر گرفتن رتبه اول در صفحه نتایج گوگل است. تولید محتوا باکیفیت که به خوبی به سؤالات کاربران پاسخ دهد؛ یکی دیگر از قدم‌های مهم در روند بهبود سئو سایت می‌باشد.

هوش مصنوعی در این بخش هم می‌تواند برای شما کاربردی باشد. اما چطور؟

وقتی که به عنوان مثال از ابزاری مثل BrightEdge برای پیدا کردن کلمات کلیدی حوزه فعالیت خود استفاده کردید؛ می‌توانید از ابزارهای مختلف هوش مصنوعی استفاده کرده تا متوجه شوید که چه مدل محتوایی مورد علاقه کاربران شما بوده و چطور باید محتوا خود را به گونه‌ای طراحی کنید که نیازهای مختلف کاربران را پوشش دهد.

توجه داشته باشید که امروزه دیگر تولید محتوا به معنی تولید محتوایی بی‌کیفیت که رتبه خوبی در گوگل می‌گیرد نیست؛ در حقیقت با افزایش رقابت، الگوریتم گوگل محتواهایی را باارزش شمرده و رتبه خوبی به آن‌ها می‌دهد که به خوبی به سؤالات کاربران پاسخ داده باشد.

بهینه‌سازی محتوا

کلمات کلیدی، لینک‌های داخلی و بک‌لینک‌ها مواردی هستند که برای مدت زمان زیادی به عنوان تنها رکن‌های اصلی سئو سایت در نظر گرفته می‌شدند. البته که این موارد از اهمیت بالایی در سئو سایت برخوردار هستند؛ اما اخیراً گوگل نشان داده است که به فاکتورهایی فراتر از این موارد نگاه کرده و روز به روز پیشرفت‌هایی را در زمینه تشخیص دقیق نیاز کاربران از کوئری‌هایی که سرچ می‌کنند رقم زده است.

اما هوش مصنوعی در سئو در این مورد هم کاربردی عمل کرده و می‌تواند نیازهای کاربران را برطرف کند. برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در این مورد به شرح زیر می‌باشند:

  • کاربران با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند شاخه‌های متعدد محتوایی ساخته که به خوبی به سؤالات مختلف کاربران پاسخ می‌دهند.
  • هوش مصنوعی در سئو می‌تواند طول کلمات لازم برای محتواهای شما را مشخص کند.
  • همچنین هوش مصنوعی در سئو به شما کمک می‌کند تا از کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی LSI خود به درستی استفاده کنید.
Ai in Seo

بیشتر بخوانید: کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

اما کاربرد هوش مصنوعی در سئو و بهینه‌سازی محتوا سایت محدود به این مورد نمی‌شود. ابزارهای نگارش محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی مثل Atomic Reach و یا Grammarly باعث می‌شوند تا مطالب سایت شما استایل بهتری داشته و خواندن آن‌ها نیز برای کاربران با لذت بیشتری همراه باشد. این مورد به شما کمک می‌کند تا کاربران را برای مدت زمان بیشتری در سایت خود نگه داشته و بانس ریت (Bounce rate) سایت خود را کاهش دهید.

سپردن کارهای سخت به هوش مصنوعی در سئو

اگر شما هم مدتی مشغول فعالیت در حوزه سئو بوده باشید؛ حتماً می‌دانید که یک سری تسک‌ها در این حوزه وجود دارند که طاقت‌فرسا بوده و انجام آن‌ها زمان زیادی از کاربران می‌گیرد.

هوش مصنوعی در سئو در این بخش با جمع‌آوری دیتاها و اطلاعات پیچیده، آنالیز آن‌ها و تبدیل کردن آن‌ها به تسک‌های آسان‌تر، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا در مدت زمان کمتری این تسک‌های دشوار را به پایان برسانند.

این مورد به شما کمک می‌کند تا انجام تسک‌های سنگین را بر دوش هوش مصنوعی در سئو گذاشته و در عوض بر روی انجام تسک‌هایی تمرکز کنید که توجه انسانی را نیاز دارند.

بهبود تجربه کاربر

همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان کردیم؛ کاربران از اهمیت بالایی برای گوگل برخوردار بوده و بهبود تجربه کاربر (UX)، به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بهبود سئو سایت در نظر گرفته شده که می‌تواند رتبه سایت شما در گوگل را افزایش دهد.

تجربه حضور کاربر در سایت، مجموعه‌ای از سیگنال‌ها می‌باشد که گوگل با استفاده از آن‌ها میزان رضایتمندی کاربران از صفحات سایت شما را متوجه می‌شود. بدیهی است که هرچه مطالب شما بهتر به سؤالات کاربران پاسخ داده باشد؛ کاربران از آن‌ها رضایت بیشتری داشته و در نتیجه سایت شما رتبه بهتری از گوگل می‌گیرد.

اما هوش مصنوعی در سئو چگونه در این مورد می‌تواند به ما کمک کند؟

طراحی موتورهای جست‌وجو به گونه‌ای است که مانند ذهن انسان تفکر کرده و می‌توانند تعیین کنند که مطالب سایت و تجربه‌ای که کاربر از حضور در سایت شما داشته است؛ مثبت بوده است یا نه.

امروزه ابزارهای هوش مصنوعی در سئو مختلفی مثل Market Brew طراحی شده‌اند که می‌توانند این رفتار موتورهای جست‌وجو را کپی کرده و بر اساس آن، پیشنهادهایی را برای بهبود تجربه حضور کاربر در سایت را به شما ارائه کنند.

نتیجه این کار این است که با استفاده از ابزارهایی از این دست، دیگر نیازی نیست تا میزان موفقیت‌آمیز بودن و یا نبودن استراتژی‌های سئو خود را با حدس و گمان مشخص کنید؛ بلکه می‌توانید به طور دقیق مشخص کنید که چه مواردی رضایت کاربران شما را به همراه داشته و همان موارد را در سایت خود به کار ببرید.

با هوش مصنوعی در سئو سایت خود را بهبود ببخشید

آماده باشید یا نه؛ نسل جدید تکنیک‌های سئو سایت از راه رسیده و آن چیزی نیست جز استفاده از هوش مصنوعی در سئو.

با ادغام سئو و فناوری هوش مصنوعی نه تنها این امکان برای شما فراهم می‌شود تا رتبه خود را در گوگل افزایش داده و به رنک یک در صفحه نتایج برسید؛ بلکه با استفاده از این تکنولوژی برای بهبود سئو سایت، می‌توانید قبیله مخاطبانی بسازید که نسبت به سایت شما وفادار هستند.

شما نیز اگر بدنبال آشنایی با کاربردهای هوش مصنوعی در سئو وبسایت هستید و نیاز به مشورت و همکاری دارید من اینجا هستم تا به شما کمک کنم

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.