میزان موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ را چگونه بسنجیم؟
در واقع میزان موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ یا کمپین بازاریابی به عوامل مختلفی بستگی دارد و میتوان آن را با استفاده از شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) اندازهگیری کرد.این شاخصها به شما کمک میکنند تا عملکرد کمپین خود را به صورت دقیق ارزیابی کنید.

سنجش میزان موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ
در واقع میزان موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ یا کمپین بازاریابی به عوامل مختلفی بستگی دارد و میتوان آن را با استفاده از شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) اندازهگیری کرد.این شاخصها به شما کمک میکنند تا عملکرد کمپین خود را به صورت دقیق ارزیابی کنید.

بیشتر بخوانید: ضرورت دیجیتال مارکتینگ بر کسب و کار موفق
چند KPI مهم برای سنجش موفقیت کمپین های دیجیتال مارکتینگ
- نرخ تبدیل (Conversion Rate): این شاخص نشان میدهد چند درصد از بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل شدهاند. نرخ تبدیل یکی از مهمترین معیارها برای ارزیابی موفقیت کمپین است.
- نرخ بازگشت سرمایه (ROI): این شاخص نشان میدهد که از هر سرمایهگذاری چه میزان سود کسب شده است. محاسبه ROI به شما کمک میکند تا بفهمید آیا کمپین شما از نظر مالی موفق بوده است یا خیر.
- نرخ تعامل (Engagement Rate): میزان ارتباط مخاطبان با محتوای شما را نشان میدهد، مانند تعداد لایکها، کامنتها و اشتراکگذاریها. این شاخص به شما کمک میکند تا بفهمید محتوای شما چقدر جذاب بوده است.
- هزینه جذب مشتری (CAC): هزینه جذب هر مشتری جدید را نشان میدهد. این شاخص به شما کمک میکند تا بودجهریزی بهتری داشته باشید و هزینههای خود را کنترل کنید. میزان موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ به عوامل دیگری نیز نیاز دارد که در ادامه بیان میگردد.
- نرخ بازدید از صفحه فرود (Landing Page Views): تعداد بازدیدکنندگان صفحه فرود و نرخ تبدیل آنها را مشخص میکند. این شاخص به شما کمک میکند تا بفهمید صفحه فرود شما چقدر مؤثر بوده است. با این شاخصها میتوان میزان موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ را بررسی و بهبود بخشید.
استفاده از ابزارهای روز دنیا
برای بهینهسازی کمپینهای دیجیتال مارکتینگ خود، میتوانید به صورت منظم این شاخصها را بررسی کنید و بر اساس نتایج به دست آمده، تغییرات لازم را اعمال کنید. همچنین، استفاده از ابزارهای آنالیز مانند Google Analytics و HubSpot میتواند به شما در رصد دقیق KPIها کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونگی تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر موفقیت وبسایت
طریقه تشخیص موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ
قبل از هر چیزی باید بدانید که هیچ روش دیکته شده و خاصی برای این کار موجود نیست.
برای موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ زمینه کاربر خود را تعریف کنید
بر اساس نظر هیدی کهن اول باید هدف زمینه کاربر و مخاطبین تان را پیش از شروع هر کمپینی تعریف کنید. طبق این متغیرها، میشود موفقیت و یا عدم موفقیت یک کمپین تبلیغاتی را ارزیابی کرد. هیدی بیشتر متغیرهایی را ترجیح می داد که با فروش، افزایش مشتری و سودآوری در ارتباط باشند.
اول به اهداف بیندیشید و سپس ابزار مناسب آن را پیدا کنید
جف سوئر معتقد است که قبل از هر چیز باید هدفتان را معلوم کنید. اول از همه باید بدانید که چرا کمپین تان را راه اندازی می کنید؟ اصلاً انتظار دیدن چه نتایجی را از کمپین تان دارید؟ وقتی که شما اهدافتان را معلوم کرده باشید، خیلی آسانتر می توانید میزان دستیابی به آنها را مورد ارزیابی قرار دهید. پس از این که اهدافتان معلوم شد، شما میتوانید از راحت ترین ابزارها برای ارزیابی دستیابی به آنها استفاده کنید.
میزان مشارکت را اندازه بگیرید
از نظر آردات آلبه مهمترین روش برای سنجش میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، اندازه گیری مشارکت مخاطبین می باشد. شما باید ببینید که چه میزان از مخاطبین تان در کمپین توان مشارکت داشتند؟ از محتوای شما چقدر دیده شده است و یا اینکه این محتوا به چند اندازه موجب شده است تا مشتریان به خرید اقدام کنند.
اندازه گیری درآمد فروش مستقیم در مبحث موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ
از نظر توماس، برای سنجش موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ می شود به اندازه گیری درآمد فروش مستقیم خود اکتفا کرد. درآمدزایی را می شود دومین فاکتور مهم برای موفقیت یک کمپین تبلیغاتی دانست. شما برای اندازه گیری موفقیت کمپین تان می توانید میزان هزینه ای را که برای راه اندازی کمپین پرداخت کرده اید، با مقداری که به خاطر این کمپین به دست آوردهاید مقایسه کنید. با این کار به آسانی می توانید متوجه موفقیت کمپین تان شوید. بعضی وقت ها درآمد فروش به صورت مستقیم نیست و نمیشود آن را اندازهگیری کرد. در همچین موقعی باید تیم فروش با طراحی یکسری پرسشنامه میزان فروش و سود شرکت از این کمپین را بسنجند.
موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ خود را در مراحل گوناگون مورد سنجش قرار دهید
کاترین آراگون در جواب به سوال ما چنین گفت که من تاثیر کمپین را در مراحل گوناگونی مورد سنجش قرار می دهم. او در مراحل گوناگون اجرای کمپین موفقیت کمپین و تاثیر آن را بر مخاطبین میسنجید. سپس در آخرین مرحله یک جمعبندی انجام میداد تا ببیند که کمپین او موثر بوده است یا خیر.

بیشتر بخوانید: مشاهده رفتار بازدیدکنندگان محتوا در کمپینهای دیجیتال مارکتینگ
اهداف مشخصی برای خود قرار دهید
بولاک میگوید من برای کمپین تبلیغاتی ام اهداف مشخصی قرار میدهم و زمانی که کمپین به انتها رسید، بر همان اساس آن را ارزیابی میکنم. قسمت مورد علاقه من فرآیند دستیابی به این اهداف می باشد. وقتی که من از ابزارهای تحلیلی استفاده می کنم واقعاً لذت میبرم.
برای موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ شما فقط به یک معیار نیاز دارید
پوتراتز موسس و مالک یک آژانس تبلیغات دیجیتال و بازاریابی معتقد است که شما برای سنجیدن موفقیت کمپین تبلیغاتی تان فقط به یک معیار نیاز دارید. اگر با معیارهای گوناگون بخواهید به میزان موفقیت یک کمپین را ارزیابی کنید، قطعاً پاسخ های گوناگونی هم دریافت می کنید. بنابراین برای یک ارزیابی در زمان مناسب فقط به یک معیار نیاز دارید.
شما نیز اگر در فکر ایجاد کمپین دیجیتال مارکتینگ جذاب هستید و نیاز به مشورت و همکاری دارید من اینجا هستم تا به شما کمک کنم