preloader
لطفا صبرکنید...

آموزش ساده اصطلاحات و کاربردهای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به هر نوع فعالیت بازاریابی گفته می‌شود که از طریق اینترنت و ابزارهای دیجیتال انجام می‌شود.

آموزش ساده اصطلاحات و کاربردهای دیجیتال مارکتینگ - سید رضا اصنافی

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به هر نوع فعالیت بازاریابی گفته می‌شود که از طریق اینترنت و ابزارهای دیجیتال انجام می‌شود. این نوع بازاریابی شامل استفاده از وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، پیامک، اپلیکیشن‌های موبایل و تبلیغات آنلاین برای معرفی و فروش محصولات و خدمات است.

دیجیتال مارکتینگ

بیشتر بخوانید: چگونه دیجیتال مارکتینگ میتواند به دیده شدن وبسایت من کمک نماید⁉️

اصول و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از : 

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO):

بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای موتورهای جستجو به منظور افزایش رتبه و دیده شدن در نتایج جستجو.

بازاریابی محتوا:

تولید و انتشار محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب و نگه‌داشتن مخاطبان هدف.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:

استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و لینکدین برای ارتباط با مخاطبان و تبلیغ محصولات و خدمات.

ایمیل مارکتینگ:

ارسال ایمیل‌های هدفمند به مخاطبان برای اطلاع‌رسانی، تبلیغ و حفظ ارتباط با مشتریان.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC):

استفاده از تبلیغات آنلاین که به ازای هر کلیک هزینه‌ای پرداخت می‌شود، مانند تبلیغات گوگل ادز.

بازاریابی تأثیرگذار (Influencer Marketing):

همکاری با افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصولات و خدمات.

دیجیتال مارکتینگ

بیشتر بخوانید: میزان موفقیت کمپین دیجیتال مارکتینگ

اصطلاحات کلیدی در دیجیتال مارکتینگ

  • CTR (Click-Through Rate): نرخ کلیک به تعداد نمایش تبلیغ.
  • CPC (Cost Per Click): هزینه به ازای هر کلیک.
  • ROI (Return on Investment): بازگشت سرمایه.
  • KPI (Key Performance Indicator): شاخص کلیدی عملکرد.
  • Conversion Rate: نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان.

چرا باید به فکر دیجیتال مارکتینگ باشیم؟

وقتی سخن از بازاریابی است، نمی‌توان به رقابت فکر نکرد. اگر فقط با یک دلیل بخواهیم شما را قانع کنیم که دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید، همین است که رقبای شما همین لحظه که شما این مقاله را می‌خوانید، در حال کسب درآمد از آن هستند.

فرقی نمی‌کند یک سوپرمارکت کوچک محلی هستید یا کارخانهٔ بزرگ محصولات صنعتی! مطمئن باشید هم رقبایی در دنیای دیجیتال دارید و هم راه‌هایی برای جذب مشتری از این طریق برای شما وجود دارد.

طبق گزارش بازاریابی دیجیتال ایران در سال 1403، مردم ایران به‌طور متوسط ۱۶۹ دقیقه در روز از اینترنت استفاده می‌کنند. از طرفی، ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت سیار هم طی ۷ سال اخیر ۳ برابر شده است.

کافی است یک نفر یک موبایل هوشمند داشته باشد تا چندین کانال بازاریابی دیجیتال به روی او باز شود: پیامک، ایمیل، تبلیغات کلیکی، شبکه‌های اجتماعی، وبسایت و…

همین یک دلیل برای حضور در دنیای دیجیتال مارکتینگ کافی است؛ ولی دلایل مهم‌تر هنوز مانده است.

اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ به‌مراتب از کمپین‌های بازاریابی آفلاین ارزان‌تر است؛ حتی در برخی موارد مثل ساخت پیج در اینستاگرام و فعالیت ارگانیک به‌سمت صفر هم میل می‌کند.

همین مسئله باعث می‌شود کسب‌وکارها حتی با بودجهٔ کم هم شانس رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ را داشته باشند.

از هزینه مهم‌تر، مسئله اندازه‌گیری است. همه‌چیز را از کلیک کاربر تا رفتار او در سایت (مثلاً بازدید از یک محصول خاص) را می‌توانید رصد و اندازه بگیرید. همین مسئله به شما در بهینه‌سازی فعالیت‌ها، پیام‌ها، استراتژی‌ها و… کمک می‌کند که در نهایت، به افزایش بازدهی تبلیغات و بازاریابی منجر می‌شود؛ یعنی با هزینهٔ کمتر یا ثابت نتیجهٔ بهتری می‌گیرید.

در کنار مقرون‌به‌صرفه‌بودن و اندازه‌گیری، انعطاف‌پذیری را بگذارید. همه‌چیز را می‌توانید در لحظه بدون پرداخت هزینهٔ اضافی تغییر دهید. (البته در برخی موارد مثل تبلیغات اینفلوئنسری، تغییر محتوا بعد از انتشار امکان‌پذیر نیست)

دیجیتال مارکتینگ به داده گره خورده است؛ داده‌های شما آن‌قدر زیاد است که می‌توانید مخاطب را بهتر از خود او بشناسید. از طرفی، این قدرت را دارید بر اساس رفتار مخاطب پیشنهاد دهید؛ مثلاً‌ اگر متوجه شدید الگوی خرید او هر ۴ هفته یک بار است و این هفته چیزی نخریده است، یک پیامک تخفیف ارسال کنید.

حالا رسیدیم به مورد چهارم: دسترسی و تعامل بیشتر مخاطب. رفتار غالب بازار به این صورت است که حتی در مواجهه با برند در دنیای آفلاین، دربارهٔ آن در اینترنت تحقیق می‌کند. از طرفی، چیزهایی مثل پیامک، کامنت‌، ایمیل و… به شما اجازهٔ شکل‌دهی ارتباط دوطرفه و سریع می‌دهد تا تعاملی سودآوری رقم بخورد.

همهٔ این دلایل را بگذارید کنار هم تا به این نقطه برسید: نرخ بازگشت سرمایه (ROI) دیجیتال مارکتینگ ۵ به ۱ است؛ یعنی به‌ازای هر ۱ میلیون تومان هزینه، ۵ میلیون تومان به دست می‌آورید (منبع: Sendoso).

نکته: این رقم برای هر صنعت متفاوت است و از طرفی، دقیق همین عدد رقم نمی‌خورد؛ یعنی صرفاً دیجیتال مارکتینگ، افزایش نرخ بازگشت سرمایه را تضمین نمی‌کند. پارامترهای دیگری مثل محصول، پیشنهاد، مزیت رقابتی و… نقش دارند. به‌طور کلی، با رعایت اصول بازاریابی می‌توان مطمئن شد بازگشت سرمایه خوبی رقم می‌خورد.

شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ هرکدام بخش یا بخش‌هایی از استراتژی بازاریابی و سفر مشتری نقش دارند.

1658493484 dm

بیشتر بخوانید: ضرورت دیجیتال مارکتینگ در رشد کسب و کار

انواع شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ شکلی مستقیم از دیجیتال مارکتینگ است که به شما اجازه می‌دهد ارتباطی شخصی‌سازی‌شده و نزدیک با مخاطبان بسازید. بستر مناسبی است که محصولات جدید، حراج‌ها و… با مشتریان در میان بگذارید یا با ارسال خبرنامه، تعامل آن‌ها با خود را افزایش دهید.

برای همین، باید برای ساخت لیست ایمیل تلاش کنید. دریافت ایمیل هر یک بازدیدکنندگان یا ثبت‌نام‌کنندگان سایت با وعدهٔ ارسال خبرنامهٔ جذاب، تخفیف‌ها یا به‌روزرسانی‌ها ساده‌ترین راه شما برای جمع‌آوری لیست ایمیل باکیفیت است. دسته‌بندی این لیست و ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده گام بعدی شما برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ است (منبع: Brevo).

بازاریابی موتورهای جست‌وجو (SEM)

در بازاریابی موتورهای جست‌وجو تلاش می‌کنیم بیشتر و بیشتر در نتایج گوگل دیده شویم و برای این کار از ۲ روش استفاده می‌کنیم.

در شکل ارگانیک نیاز است که کل یک سایت بر اساس اصول سئو بهینه شود و محتوای متناسب تولید شود تا در بعضی كلمات کلیدی جزو نتایج برتر قرار بگیرد.

در شکل پولی، یک لندینگ پیج هم برای شرکت در رقابت کافی است. موتور جست‌وجوی گوگل امکان تبلیغ در نتایج جست‌وجو را فراهم کرده است.

کسب‌وکارها برای کیوردهایی که می‌خواهند در آن‌ها رتبه بگیرند، عددی را به‌عنوان هزینه‌ای که حاضرند برای تبلیغ بپردازند، مشخص می‌کنند. گوگل بر اساس کیفیت هر تبلیغ و نرخ پیشنهادی برای آن، تصمیم می‌گیرد کدام تبلیغ را نشان دهد و کدام را بالاتر نشان دهد. در تبلیغات گوگل فقط وقتی هزینه پرداخت می‌شود که روی تبلیغ کلیک شده باشد (منبع: HubSpot).

بازاریابی مبتنی بر محتوا (Content Marketing)

این شکل از دیجیتال مارکتینگ محتوایی در قالب متن، ویدیو، تصویر و صدا برای کانال‌های مختلف بازاریابی تولید می‌کند که ارزشمند و مرتبط و مداوم باشد و در آن برای مشکلات مخاطب راه‌حلی پیشنهاد کرده باشد. راه‌حل می‌تواند شامل خدمت یا محصول کسب‌وکار باشد.

هدف بازاریابی مبتنی بر محتوا جذب گروهی مشخص از مخاطبان یا ترغیب آن‌ها به انجام‌دادن عملی خاص مثل خرید است. این نوع بازاریابی معمولاً مخاطبان راغب را جذب می‌کند و از لحاظ هزینه، به‌صرفه است.

محتوا نه‌فقط در بلاگ، بلکه در تمام صفحات سایت، مثل صفحات محصول، در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، اس‌ام‌اس مارکتینگ و پادکست حضور دارد (منبع: ContentMarketingInstitute).

بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

اصل بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی محتوایی است که تولید می‌کنید. در هر شبکهٔ اجتماعی محتوا متفاوت است؛ مثلاً در اینستاگرام و تیک‌تاک، محتوای اصلی ویدیو است و در ایکس (توییتر سابق) متن‌های کوتاه.

محتواهای شبکه‌های اجتماعی قابلیت این را دارند که به‌شدت جذاب و تعاملی باشند و می‌توانند توجه مخاطب را جلب کنند و او را به‌سمت عمل دلخواه شما سوق دهند.

به ۳ حالت می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی بهره ببرید:

  • کسب‌وکارتان آفلاین است و با ساخت پیج به‌جای سایت، محلی برای تعامل نزدیک‌تر با مشتری آماده می‌کنید
  • کسب‌وکارتان آنلاین است و از شبکه‌های اجتماعی برای پشتیبانی از استراتژی بازاریابی و همچنین رسیدن به اهدافی مثل افزایش فروش، افزایش آگاهی از برند و جذب لید استفاده می‌کنید
  • کل کسب‌وکارتان در اینستاگرام است و با طراحی کمپین فروش در اینستاگرام و تبدیل فالوور به مشتری به درآمد می‌رسید

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ قبل از ظهور جهان دیجیتال وجود داشته است؛ ولی با ابزارهای دیجیتال به صنعتی چند میلیارد دلاری تبدیل شده است. در افیلیت مارکتینگ یک واسطه خدمت یا محصول برند را از کانال‌های خود مثل مقالات وب‌سایت، ویدیوی یوتیوب یا شبکه‌های اجتماعی و انواع تبلیغ‌ها، پروموت می‌کند و یک لینک منحصربه‌فرد برای خرید مخاطبان خود در دسترس آن‌ها قرار می‌دهد.

واسطه در ازای هر خریدی که از طریق لینک او انجام شود، کمیسیون دریافت می‌کند؛ درصد کمیسیون هم از مقدار فروش است؛ این مسئله کمک می‌کند افراد بیشتری با کسب‌وکار همکاری کنند تا به درآمد خوبی برسند. افیلیت مارکتینگ کاملاً به‌صرفه است؛ چراکه فقط به‌ازای انجام‌شدن عمل خرید کمیسیون واسطه پرداخت می‌شود. در واقع، این روش هزینهٔ خود را از سود به‌دست‌آمده برمی‌دارد.

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

هر عمل تبلیغاتی و بازاریابی که در تلفن همراه و دستگاه‌هایی مثل تبلت و ساعت هوشمند انجام شود، زیرمجموعهٔ بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ است (منبع: Adjust).

با وجود میلیاردها دستگاه موبایل فعال در جهان، موبایل مارکتینگ یکی از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ مؤثر است که می‌تواند با مخاطب رابطه بسازد، تجربهٔ شخصی‌سازی‌شده ارائه کند و تعامل را به حداکثر برساند. بازاریابی موبایلی شاخه‌های زیادی دارد؛ از بازاریابی پیامکی گرفته تا بهینه‌سازی فروشگاه اپلیکیشن (ASO).

در بازاریابی پیامکی از طریق پیامک با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنیم. پیامک روشی برای ارتباط مستقیم با مشتری است که امکان شخصی‌سازی هم دارد و می‌تواند باعث افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک، فروش و بازگشت مشتری شود. در مقالهٔ «منظور از اس ام اس مارکتینگ چیست + مراحل اجرا» مفصل دربارهٔ این روش صحبت کردیم.

بهینه‌سازی فروشگاه اپلیکیشن برای افزایش دیده‌ شدن اپلیکیشن در صفحهٔ اصلی و نتایج جست‌وجو در اپ‌استورهاست. روش دیگر بازاریابی موبایلی، استفاده از پوش نوتیفیکیشن است. پوش نوتیفیکیشن در نوار اعلان موبایل مخاطب ظاهر می‌شود و با احتمال نزدیک به ۱۰۰ مخاطب آن را می‌بیند.

تبلیغات در اپلیکیشن هم شاخهٔ دیگری از بازاریابی موبایلی است که شامل تبلیغات اپلیکیشن یا پیام‌ها و اعلان‌های داخل اپلیکیشن می‌شود. در مقالهٔ «تبلیغات درون برنامه ای چیست و چه فایده‌ای دارد» جزئیات بیشتری را می‌توانید بخوانید و با انواع آن آشنا شوید.

نکتهٔ مهم در کل روش‌های بازاریابی موبایلی این است که سایر عناصر کمپین مثل لندینگ پیج را برای نمایش در موبایل کاملاً بهینه کنیم.

کیوآرکدها که با دوربین موبایل اسکن می‌شوند هم نوع دیگری از بازاریابی موبایلی هستند. به‌وسیلهٔ کیوآرکد می‌تواند به صفحات مختلف وب‌سایت، لندینگ پیج، صفحات محصول، صفحهٔ دانلود اپلیکیشن و… لینک داد و از آن طریق، مخاطب جذب کرد.

وبسایت مارکتینگ (Website Marketing)

وبسایت مارکتینگ به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای افزایش بازدید وبسایت، جذب لید باکیفیت و در نهایت، افزایش و بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) انجام می‌دهیم. برای پروموت وبسایت اولین راه بهینه‌سازی آن برای موتورهای جست‌وجو (SEO) است تا در کیوردهای مرتبط در رتبه‌های بالای نتایج قرار گیرد.

راه‌های دیگری مثل ایجاد بک‌لینک، اینفلوئنسر مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل برای جذب ترافیک باکیفیت به وبسایت وجود دارد.

در وبسایت مارکتینگ، محیط بازاریابی شما همان وبسایتی است که می‌سازید؛ از رعایت‌کردن اصول ساخت سایت مثل داشتن صفحه‌های دربارهٔ ما و صفحهٔ محصول موثر تا طراحی ظاهری آن بر اساس اصول UI/UX.

این مهم‌ترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ بود که در این بخش بررسی کردیم.

شما نیز اگر در فکر ایجاد کمپین دیجیتال مارکتینگ جذاب و با کیفیت هستید و نیاز به مشورت و همکاری دارید من اینجا هستم تا به شما کمک کنم

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.